Mikä on turvalasi?

Turvalasit ovat lasityyppejä, jotka on suunniteltu vastustamaan hajoamista ja hajoamaan sellaisella tavalla, joka minimoi loukkaantumisen riskin, mikäli se ei kestä siihen annettua painetta. Autojen ikkunat ovat klassinen esimerkki tällaisesta lasista, joka tarjoaa suojaa jopa kolarin aikana ja laseja voidaan käyttää myös perinteisissä talojen ikkunoissa, silmälaseissa, laboratorioiden las astioissa ja lukuisissa muissa tuotteissa. Kuten sen nimikin kertoo, sen tarkoitus on olla perinteistä lasia turvallisempi vaihtoehto.

Turvalasi voi toimia kahdella eri tavalla, karkaistulla tai laminoidulla. Karkaistu lasi tehdään hoitamalla sitä varovasti lämmittämisen ja kylmentämisen aikana, jolloin sen vetolujuus voimistuu ja se vaatii enemmän voimaa rikkoontuakseen. Jos se menee rikki, se napsahtaa pyöreäreunaisiksi palasiksi eikä teräviksi sirpaleiksi, jotka ovat hyvin vaarallisia. Näitä käytetään esimerkiksi autojen sivuikkunoissa.

Laminoitu lasi on tehty laittamalla kahden lasilevyn väliin PVB:tä eli polyvinyylibutryraalia. Lasi on vahvempaa sekä kerrostuksen takia että lisävahvistuksen. Kun se hajoaa, muovi käyttäytyy teipin tavalla, pitäen sirpaleet paikoillaan, eivätkä ne pääse leviämään tai tipahtamaan. Yleisimmin sitä löytyy autojen tuulilaseista, jolloin rikkoutuminen näkyy hämähäkinseitin tapaisena kuviona, kun tarpeeksi kovalla voimalla iskeytyvä kivi tai muu asia osuu tuulilasiin.

Näiden lasien tarkoitus on olla turvallisempia, suojellen ihmisiä teräviltä lasin sirpaleita, jotka voivat muuttaa onnettomuuden lääkehoitoa vaativaksi hätätapaukseksi ja pahimmillaan aiheuttaa kuoleman. Ennen turvalasien kehittämistä ihmiset, jotka menivät perinteisen lasin läpi ikkunoissa, tai tuulilaseissa, eivät aina jääneet henkiin tai kärsivät usein pahoista vammoista, joista jäi ikuiset arvet sekä amputaatioita. Turvalasien ansiosta nämä tilanteet ovat nykyään harvinaisia ja usein lasin rikkoutuminen aiheuttaa vain pieniä haavoja, jos edes sitäkään.

Näiden ominaisuuksien lisäksi turvalasi on perinteistä lasia vahvempaa, jolloin sen rikkoutuminen on jo heti alkuun paljon vaativampaa kuin muiden lasien. Karkaistu lasi voi kestää suuria muutoksia lämpötilassa sekä voimakkaita iskuja, joiden kestämiseen myös laminoitu lasi on mainio. Laminoiduilla tuotteilla on myös toinen hyöty. Jos henkilö tai esine osuu niihin, lasi ei anna myöten, hilliten ja pysäyttäen esineen tai henkilön, kulun. Esimerkiksi autossa tämä estää ihmisiä lentämästä tuulilasista ulos onnettomuuden aikana ja suurten kerrostaloikkunoiden kohdalla estää ihmisiä tipahtamasta rakennuksesta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *